یــادهـــــا و خــاطـــــــــــــــره هـــــا

یــادهـــــا و خــاطـــــــــــــــره هـــــا

رســول خــدا (ص) : مــــردم در خــواب انـد وقتــى کـه می میــرنــد, بیـــدار مـیشــونــد
یــادهـــــا و خــاطـــــــــــــــره هـــــا

یــادهـــــا و خــاطـــــــــــــــره هـــــا

رســول خــدا (ص) : مــــردم در خــواب انـد وقتــى کـه می میــرنــد, بیـــدار مـیشــونــد

اقتصاد به زبان ساده 1

چرا ارزش پول بعضی از کشورها بالا و بعضی دیگر پایین است؟


انسان پول را برای چه منظوری می خواهد؟ در پاسخ به این سوال همه می گویند برای تهیه کالا و خدماتی که با آنها رفع نیاز کنیم. حال سوال دیگر مطرح می کنیم. اگر کالا در بازار کم باشد و یا اصلا کالایی وجود نداشته باشد حتی اگر پر یک اتاق پول داشته باشیم. این پولها به چه درد می خورد؟ خوب طبیعی است که این پولها بدرد نمی خورد یعنی  اسکناسهایی که ما اسم آنها را پول گذاشته ایم. بی ارزش می شود.

اسکناس

به زبان ساده می توان گفت ارزش پول بستگی به مقادیر کمی و کیفی کالاها و خدماتی دارد که در بازار موجود است. اگر کالا و خدمات در بازار کم باشد، ارزش کالا و خدمات افزایش می یابد و در مقابل ارزش پول کم می شود. و اگر کالا و خدمات در بازار زیاد باشد، ارزش کالا و خدمات کم و در نتیجه ارزش پول زیاد می شود. ارزش پول و ارز کالا و خدمات در مقابل یکدیگرند. دقیقا می توان گفت مانند دو کفه ترازو هستند. اگر یک کفه ترازو بالا رود کفه دیگر پایین می آید و اگر قیمت کالا زیاد شود یعنی ارزش پول کم شده است و اگر قیمت کالا کم شود یعنی ارزش پول زیاد شده است.

در همین زمینه رابطه ای به نام نظریه مقداری پول وجود دارد که دانشجویان رشته های اقتصاد و مدیریت با گرایشهای مختلف در درس کلان می آموزند.

حال همین مسئله را ربط می دهیم به اقتصاد بین الملل و این سوال را می پرسیم که چرا ارزش پول یک کشور بالا و ارزش پول کشور دیگر پایین است؟

در جواب می گوییم ما پول یک کشور را برای چه می خواهیم؟ حتما در جواب می گوییم برای تهیه کالا و خدمات از آن کشور.

حال اگر در کشوری کالا و خدمات مورد پسند کشورهای دیگر تولید نشود ، پول آن کشور به چه دردی می خورد؟ قطعا برای پول کشوری که کالا و خدمات مورد پسند مردم کشورهای دیگر در آن تولید و ارائه نمی شود، تقاضا بسیار کم است و در نتیجه ارزش پول آن کشور کاهش می یابد.

برای تقویت ارزش پول راهی جز بهبود کمی و کیفی تولید داخلی نیست؟

یورو

البته کاهش ارزش پول ملی به منظور تقویت صادرات و تضعیف واردات که توسط مدیران دستگاه های پولی کشورهای توسعه یافته صورت می گیرد، سوای این قضیه است و نباید مدیران و تصمیم گیرندگان اقتصادی کشور ضعف پول ملی را که ریشه در ضعف تولید دارد چنین قلمداد کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد