یــادهـــــا و خــاطـــــــــــــــره هـــــا

یــادهـــــا و خــاطـــــــــــــــره هـــــا

رســول خــدا (ص) : مــــردم در خــواب انـد وقتــى کـه می میــرنــد, بیـــدار مـیشــونــد
یــادهـــــا و خــاطـــــــــــــــره هـــــا

یــادهـــــا و خــاطـــــــــــــــره هـــــا

رســول خــدا (ص) : مــــردم در خــواب انـد وقتــى کـه می میــرنــد, بیـــدار مـیشــونــد

نامه سرگشاده به جناب آقای ملکشاهی نماینده محترم مردم کوهدشت

به نام خدا

جناب آقای حاج الهیار ملکشاهی نماینده محترم مردم حوزه انتخابیه کوهدشت

با سلام و تحیت

                                                                                                

    اینک که بار سنگین نمایندگی این حوزه انتخابیه بر دوش شما نهاده شده است، این نامه را بحضور حضرتعالی ارسال   می نمایم. امید است مورد توجه و عنایت قرار گیرد.

     مهاجرت بی رویه از روستاها و شهرهای کوچک به کلان شهرها بویژه تهران یک بیماری خطرناک و معلول بیماری های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی است.

به اطرافمان نگاه می کنیم. طی 34 سال انقلاب چه افرادی در این شهر بودند و حالا نیستند؟

منظور بنده هرگز آنها نیستند که به رحمت ایزدی پیوسته اند. منظورم کسانی اند که این شهر را ترک کرده اند و زندگی در شهرهای دیگر بخصوص تهران را بر زندگی در کوهدشت ترجیح داده اند و باز هم هر چند وقت شاهدیم که از کوچه های محل سکونتمان یک یا دو خانوار به سمت تهران اثاث کشی می کنند. آیا این روند ادامه می یابد و این شهر متروکه می شود؟

چهره بزک شده اقتصادی، سیاسی، اجتماعی تهران و دیگر شهرهای بزرگ، شهرهای کوچک را چنان می بلعند که در تعریف ایران باید گفت «ایران یعنی فقط تهران و چند شهر بزرگ» و ما جزء فراموش شدگانیم.

نه تنها بسیاری از مردم و شهروندان عادی بلکه با کمال تاسف اکثریت کسانی که در این شهر مسئولیت داشته اند از این شهر رفته اند.

بعضی از آنها که یک زمانی برای مسئولیت و ریاست سرودست می شکستند، امروز حتی برای یکماه و یک هفته هم نمی توانند اقامت در کوهدشت را تحمل کنند. بارها دیده شده است که اگر برای مراسم ترحیم و فاتحه خوانی نزدیکان و آشنایان خود به کوهدشت آمده اند انگار در زندان انفرادی بوده اند و تحمل ماندن یک شب در کوهدشت را هم نداشته اند و بسختی آن یک شب را به صبح رسانده اند.

با بررسی علت مهاجرت از شهرهای کوچکی مانند کوهدشت به شهرهای بزرگ و بخصوص تهران به این نتیجه می رسیم که سیاست های بازسازی کشور بشدت ضعیف بوده و بجای ایجاد جاذبه در روستاها و شهرهای کوچک برای شهرهای بزرگ و بخصوص تهران جاذبه ایجاد کرده‌اند. بهترین مثال برای مقایسه تهران و شهرهای بزرگ با شهرهای کوچک و روستاها مقایسه کالاهای بسیار لوکس و کالاهای بسیار پست است. (تهران و شهرهای بزرگ همچون کالای لوکس‌اند و شهرهای کوچک و روستاها کالای پست‌اند)

راستی چرا هجرت؟

انسان موجودی است انتخابگر و به دنبال رفاه. در بین شهرهای مختلف برای زندگی جایی را انتخاب می کند که دارای رفاه و برایش از مطلوبیت بالاتری برخوردار باشد. اما چرا شهرما برای زندگی کردن از مطلوبیت بالایی برخوردار نیست؟

پاسخ به این سوال بسیار ساده است.

چون جاذبه ندارد.

اینک سوال دیگری مطرح می شود.

چرا جاذبه ندارد؟ و عوامل ایجاد جاذبه یک شهر برای زندگی کردن کدامند؟

جاذبه های شهری که ایجاد مطلوبیت می کنند عبارتند از:

الف- وضعیت اشتغال و درآمد.

ب- وضعیت بهداشت و درمان.

ج- عدم امنیت شغلی.

د- اماکن تفریحی و بافت شهری.

ه- بافت فرهنگی.

و- تاخیر در اجرایی شدن پروژه های مصوب دولت.

با بررسی این عوامل بجز کسانی که در این شهر مسئولیت داشته اند**، به بقیه کسانی که از این شهر رفته اند، حق می دهیم که کوهدشت را ترک و در شهری که برایشان رفاه و مطلوبیت بیشتری دارد زندگی کنند.

تحلیل عوامل ایجاد جاذه های شهری:

الف) وضعیت اشتغال و درآمد:

وقتی می بینیم برای یک لیسانسیه در کوهدشت شغل وجود ندارد، اما برای یک دیپلم و حتی زیردیپلم در تهران و دیگر شهرهای بزرگ شغل فراوان است چرا باید در کوهدشت بمانیم؟

در همین شهر بسیار دیده می شود یک زوج جوان هر دو بیکار و حتی یک ریال درآمد ندارند. و بسیار دیده می شود که یک تحصیلکرده دانشگاهی با دستمزدی زیر یکصدهزار تومان بیش از شش ساعت در پست بانک ها، مراکز و نمایندگی های بیمه و ایرانسل مشغول کار هستند و چندین پارتی و آشنا و ریش سفید این افراد را سفارش کرده اند.

مردم مجبورند برای تهیه لقمه ای نان به تهران پناه ببرند.

ب) وضعیت بهداشت و درمان:

وقتی می بینیم بعلت ضعیف بودن کادر تخصصی تنها بیمارستان قتلگاه جگرگوشه هایمان می شود، چرا باید در کوهدشت بمانیم؟

چه کسی مسئول این همه بی توجهی است؟

ج) عدم امنیت شغلی:

 وقتی بخاطر مسائل باندی گروه حاکم خطاهای بزرگ افراد گروه خود را نادیده می گیرند، اما از خطای کوچک افراد گروه مقابل نخواهند گذشت و آنها را بشدت مورد مواخذه و تنبیه قرار می دهند و آبروی آنها را به حراج می گذارند و امنیت شغلی آنها را به مخاطره می اندازند و گاهاً طرف مقابل حتی خطای کوچک هم ندارد و برای او خطا می تراشند و خطای تراشیده را بزرگ می کنند. آیا با چنین وضعی محیط زندگی و شغلی به جهنم تبدیل نمی شود؟

هیچ کس دوست ندارد در جهنم زندگی کند.

آنها که توانایی رفتن از کوهدشت را دارند، از این شهر فرار می کنند.

د- اماکن تفریحی و بافت شهری:

وقتی جایی برای تفریح نیست و جوانان ویلان و سرگردانند و برای سرگرمی خود به دود و دخان روی می آورند و دختران پس از تحصیل باید در خانه بمانند و شغلی ندارند و با این وضعیت درآمدی و شغلی امکان ازدواج آنها بسیار ضعیف است و بخاطر اینکه بعضی از آنها خود را سربار پدر پیر و ناتوان خود می دانند چهره آنها چنان چروکیده شده که بیست ساله‌ی آنها قیافه سی ساله بخود گرفته است.

به خیابانهای تهران که نگاه می کنی انگار هر روز آسفالت آنها را واکس می زنند.پارک ها و شهربازی ها و میادین و ..... همه جاذبه دارند.همه این جاذبه ها درطی زمان با پول ما برای پایتخت نشینان بوجود آمده است. اما خیابانها و پارکهای فرسوده شهر ما بوی افسردگی از آنها استشمام می شود. بعضی از آنها بیش از سی سال پیش آسفالت سردی بر روی آنها ریخته اند.

آیا با چنین وضعی زندگی در این شهر طاقت فرسا نیست؟

این عدالت نیست و هرکس چنین تعریفی از عدالت ارائه دهد، به عدالت ظلم کرده است.

ه- بافت فرهنگی:

می‌گویند اقتصاد و فرهنگ و سیاست کاملا با هم عجین هستند. وضعیت فرهنگی ما عین وضعیت اقتصادی مان است. بافت فرهنگی ما نمی تواند بر روی خرابه ها و ویرانه های اقتصاد خانواده هایی که بیکاری و پایین بودن درآمد در آنها موج     می زند، بنایی زیبا داشته باشد.

و-هر طرح و پروژه ای که دولت برای تهران و شهرهای بزرگ تصویب می کند، سریعاً اجرایی می شود و پس از مدت کوتاهی به بهره برداری می‌رسد.اما طرح های تصویبی برای مناطق کوچک مانند کوهدشت یا حذف شده و یا پس از سالهای طولانی اجرایی می شودو چنانچه حذف نشود، پس از سپری شدن یک عمر وآمدن نسلهای بعد به بهره برداری می رسد.

دقیقا یادم هست که جناب آقای خاتمی در روز 23 فروردین سال 1378 به کوهدشت آمدند و وعده سه طرح گازرسانی، ایجاد دانشگاه پیام نور و فرهنگسرا را دادند. با اینکه ساختمان دانشگاه پیام نور آماده بود پس از 5 سال یعنی در سال 1383، و فرهنگسرای هنری (مکان فعلی اداره ارشاداسلامی) که زمینش با تصویب اولین شورای شهر توسط شهرداری جهت احداث ساختمان واگذار شد، پس از چندین سال فعالیت ساختمانی اش را آغاز نمود و همچنین گازرسانی آن پس از اولین دوره ریاست جمهوری آغاز شد.   

در جریان سفر اول جناب آقای احمدی نژاد به استان لرستان و شهر کوهدشت احداث سد معشوره تنها وعده چشمگیری بود که به مردم کوهدشت داده شد و بعنوان یکی از کارهای اساسی آقای امامی راد بصورت پلاکارد در سطح شهر مطرح گردید. اما در سفر دوم آقای احمدی نژاد دوباره مطرح شد و عنوان همایش تبلیغی برای انتخابات مجلس نهم شده بود و چند روز پیش که مدرسین دانشگاه آزاد از محل سد بازدید نمودند، یکی از مهندسین اظهار داشت که هنوز قراداد عملیات ساختمانی آن منعقد نشده و اگر کاری هم صورت گرفته است، بدون انعقاد قراداد انجام شده است.

دولت جناب آقای احمدی نژاد از ابتدا تا کنون بالاترین میزان درآمد کشور و حتی بسیار بیشتر از مجموع درآمد چندین دولت درگذشته درآمد داشته است. سهم کوهدشت از این درآمد هنگفت چه بوده است؟ این سوال را باید کسانی پاسخ دهند که در زمان ریاست جمهوری احمدی نژاد نماینده کوهدشت بوده اند. با اینکه دولت احمدی نژاد بخاطر بالابودن درآمد بیشترین خدمت را به مناطق محروم کرده است، چرا این منطقه از سهمی بسزا و متناسب با درجه محرومیت، از بودجه‌ی کشور محروم بوده است؟

ایراد تنها به یک دولت نیست. هم دولت اصلاحات و هم دولت اصولگرا هر دو در حق کوهدشت کوتاهی شده است و ریشه این مسئله را باید در نوع نگاه و نوع مطالبات همشهریان خود و تمامی کسانی بدانیم که بعنوان نماینده خود روانه مجلس کرده‌ایم.

نمایندگان محترم همه ادوار به نسبت اهمال، کوتاهی و کم توجهی در پیگیری و حقوق این حوزه انتخابیه، مدیون مردم اند و گرفتار حق الناس شده اند. « نمایندگی حکم راندن نیست، آخر و عاقبت خطرناکی دارد. خوشا به حال آنها که با پیروی از اندیشه علی علیه السلام نماینده می شوند و ریاست و نمایندگی را از آب بینی یک بز پست تر می دانند»

اینک نکاتی چند بصورت خام برای جبران مافات ارائه می گردد. پشتوانه همه اینها پیگیری نماینده ای فعال  و جدی و معتقد به توسعه و تعادل جمعیتی بین مناطق شهری توسعه یافته و توسعه نیافته است را می طلبد که بتواند در در دفاع از این مردم در مجلس بدرخشد:

1- کاهش شدید بودجه های عمرانی تهران و شهرهای بزرگ و افزایش شدید بودجه های عمرانی شهرهای کوچک و روستاها مانند شهرستان کوهدشت، رومشکان و طرهان.(شما می توانید هنگام تصویب بودجه در مجلس تاثیر گذار باشید)

2- تامین امنیت شغلی برای کلیه کارکنان دولت بویژه فرهنگیان. متاسفانه در بعضی از دوره های قبل مشاهده می شد که بعضی از مسئولین و یا افراد تحت امر آنها به کارکنان اظهار می نمودند یا باید از کاندیدای مورد نظر ما حمایت کنید و یا ابلاغ شما را برای مناطق دوردست صادر خواهیم کرد.

3- پیگیری فعالیت های عمرانی سد بزرگ معشوره.

طی دوره های قبل یعنی نمایندگی مجلس هفتم و هشتم کارهایی اساسی برای ساخت سد صورت گرفته و آماده است تا فعالیت عمرانی و بنای اصلی سد شروع شود. در زمان حضرتعالی بایستی بصورت منطقی و طبیعی سد ساخته شود. اما اینکه در زمان شما اب سد به کوهدشت برسد و زمینهای این منطقه را مشروب نماید، انتظاری غیرمنطقی است. چنانچه در زمان شما این اتفاق بیفتد، شما در صدر بهترین کارگزاران طول تاریخ این منطقه قرار خواهید گرفت.

4- تلاش در جهت قطع کامل یارانه دهکهای بالای مردم تهران و پرداخت یک و نیم برابر یارانه برای شهرهای کوچک چون کوهدشت و دو برابر کردن یارانه روستائیان و شهرهای کوچک کمتر توسعه یافته.(شما می‌توانید هنگام تصویب بودجه تاثیرگذار باشید)

5- ممنوعیت سختگیرانه استخدام در تهران و شهرهای بزرگ اعم از بخش دولتی و خصوصی(شما می توانید در مجلس تاثیر گذار باشد).

6- تلاش در جهت ایجاد شغل و پرداخت مستمری و حقوق به بیکاران بخصوص بیکاران تحصیلکرده در شهرهای کوچک مانند کوهدشت، رومشکان و طرهان و ایجاد امید و رغبت به تحصیل علم در بین دانشجویان و از بین بردن یاس و سرخوردگی در جوانان

7- توسعه و بالابردن ظرفیت کمی و کیفی دانشگاه ها و مراکز علمی و تلاش در جهت برگزاری همایش های علمی، تخصصی در کوهدشت و معرفی شهر کوهدشت به کشور که خود ضریبی فزاینده برای توسعه یافتگی خواهد داشت.

8- شهرهای چقابل، گراب و کونانی استعداد بالایی برای تاسیس دانشگاه ها دارند( هم از نظر داوطلبان ورود به دانشگاه و هم از نظر فارغ التحصیلان تحصیلات تکمیلی تلاش شما می تواند آنها را از وجود دانشگاه بهره مند نماید.

9- تلاش در جهت حذف روابط در استخدامها و ایجاد ضابطه و قانونمند کردن سیستم استخدام در کلیه ادارات.

مردم اجرای قانون را می خواهند. اما افراد قلدر و صاحب نفوذ از اجرای قانون گریزانند حضرتعالی بعنوان فردی که سالها در قوه قضاییه به کار قضاوت پرداخته اید و اکنون در مجلس کارتان تقنین قانون است بهتر از هر فرد دیگری ضرورت عمل کردن به قانون در جامعه را واقفید. در این حوزه انتخابیه بسیارند کسانی که به قانون وقعی نمی نهند و تلاش دارند تا بصورت غیر قانونی بر خرمراد سوار شوند و به مقصد برسند. این شما هستید که بایستی قانون گریزان را رام کنید. در غیر اینصورت شما هم همان راهی را می روید که دیگران رفتند.

10- تلاش در جهت انتصاب مدیران مستقل، لایق و با بینش درست که ضمن حفظ ضوابط، با تمام گروه ها و افراد تعامل داشته باشند.

11- احداث بنای بیمارستان دوم و تاسیس بیمارستان فوق تخصصی در کوهدشت

12- ایجاد مراکز درمانی و بهداشتی تخصصی در مناطق محروم کوهدشت، رومشکان و طرهان.

13- افزایش مدت طرح پزشکان متخصص برای مناطق محروم مانند کوهدشت، رومشکان و طرهان.

14- تاسیس فرمانداری رومشکان و تاسیس کلیه ادارات لازم برای یک فرمانداری در آن شهرستان.

15- تاسیس فرمانداری در منطقه طرهان به مرکزیت یکی از دو شهر گراب و یا کونانی و تاسیس کلیه ادارات لازم برای یک فرمانداری.

16- احداث بیمارستان رومشکان.

17- احداث بیمارستان طرهان.

18- احداث بیمارستان کونانی

19- تاسیس درمانگاه تخصصی فرهنگیان

20- خارج کردن بیمارستانهای این منطقه از دور خود گردانی( کاهش هزینه های درمانی بیمارستانها)

21- تلاش در جهت تسریع در عملیات جاده کوهدشت به خرم آباد و همچنین تصویب بودجه عمرانی آزاد راه کوهدشت به غرب کشور ( استانهای کرمانشاه و ایلام )

22- توجه ویژه به فعالیت جاده سازی بخصوص جاده های روستایی.

23- تامین بودجه از منابع دولتی جهت تغییر بافت شهری کوهدشت، رومشکان و طرهان

  در پایان بعرض می رسانم:

 اولاً چهار سال مدت خوبی برای خدمت به این مردم است و ثانیاً مدت زیادی هم نیست که اصلاً نگذرد یقین بدانید که چهارساله نمایندگی شما هم به همین زودی به پایان می رسد. اگر صادقانه به این مردم خدمت کردید و پیگیر حل مشکلات کلیه شهروندان بودید، یقین بدانید که دعای خیر همه این مردم اعم از کسانی که به شما رای داده اند و یا رای نداده اند بدرقه راهتان خواهد بود. در غیر اینصورت، خدای ناکرده خسران دنیا و آخرت را برای خود خریده و مرتکب حق الناس شده اید. بنده از خدای بزرگ موفقیت شما را می خواهم چرا که موفقیت شما یعنی حل مشکلات مردم و ایجاد رفاه برای آنها.

میرزا میرزاپوردشتی

معلم بازنشسته و شهروند کوهدشتی            

--------------                                                         

*فقرای تهرانی اکثراً حاشیه نشینانی هستند که از روستاها و شهرهای کوچک به تهران رفته اند. بسیاری از آنها از طریق انواع بزه کاری ها درآمد دارند. راهکارهای اساسی دولت در زمینه ایجاد شغل و درآمد و ایجاد جاذبه های گفته شده آنها را به محل سکونت قبلی شان برمی‌گرداند.

** کسانی که در این شهر مسئولیت داشته اند چون در توسعه نیافتگی این شهر سهیم هستند می بایست بمانند تا رنج و زحمت مردم این شهر را که ناشی از کمبودها و محرومیت است درک کنند.

نظرات 1 + ارسال نظر
علیرضا 8 دی 1394 ساعت 10:18 ب.ظ

سلام چون من هم معلم بازنشسته هستم این را برایت می نویسم :1-چرا خودت را به زحمت انداخته ای واین متن را تهیه کردی ؟ 2-آن هم پیشنهادی میدهی که اگر مسئولین بخواهند این کار را انجام دهند نیاز به زحمت ومصرف فسفر مغز دارد3- اگر جنابعال مختصر آشنایی با وضعیت پرداخت حقوق کارمندان در کشور داشته باشید (که حتما دارید)پی می برید که از زمان تشکیل ایران تا کنون چنین تبعیض وظلمی نشده است و حل این مشکل خیلی ساده تر است وکسی اقدام نمی کند 4- حق با شماست همه دولت ها مقصرند به هر حال طبق عادت به دولت روحانی امیدواریم

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد